Sproglig udvikling
TRAS er et observationsmateriale til registrering af sprogudviklingen hos børn fra 2 til 5 år.
Den er udviklet til observation af børns sprogudvikling over tid. Observationen udføres af mig som dagplejer.
Tras-skemaet er opdelt i tre forskellige farver:
- De blå felter (samspil, kommunikation og opmærksomhed).
- De røde felter (sprogforståelse og sproglig bevidsthed).
- De grønne felter (udtale, ordudvikling og sætningsproduktion).

Cecilie 2½ år
Cecilie er en meget opmærksom pige. Hun er interesseret i andre børn, men hun tager ikke initiativ til kontakt med dem. Hendes sprogforståelse er alderssvarende, men hun har næsten intet ekspressivt sprog. At TRAS-skemaet viser huller i Cecilie's kommunikation, hænger tæt sammen med hendes manglende evne til at producere sprog, og det kan også være grunden til, at hun ikke tager initiativ til kontakten med andre. Vi som dagpleje og forældre skal dog være opmærksom på, at det også kan hænge omvendt sammen. Cecilie har en forsinket sprogudvikling, men i og med at hun ikke viser interesse for at kontakte de andre børn, har hun ringe muligheder for at videreudvikle sit sprog. TRAS-skemaet giver et tydeligt billede af indenfor hvilke felter Cecilie's sproglige vanskeligheder ligger

Cecilie 3 år
Udviklingen i Cecilie's sprog er nu tydelig at se. I forhold til for at halvt år siden er hun nu begyndt at tage initiativ til at kontakte de andre børn, og hun henvender sig også oftere til både børn og voksne. Hun er nu sikker i sin forståelse af sproglige omskrivninger (for sin alder). I forhold til hendes sproglige bevidsthed har der været en stor udvikling.
Cecilie viser nu interesse for rim og remser, og hun deltager på sit niveau i sanglege med fagter og ord. Derudover er hun rykket meget på ordudvikling, hvor hun nu bruger dagligdags ord, udsagnsord og stedord. Hun har nu 2-3 ords sætninger og er begyndt at bruge sætningerne spørgende. Men hendes udtale er stadigvæk dårlig, og hun følges tæt af talepædagogen